Deutsche Alpenstrasse route, een camper route in Duitsland

De Deutsche Alpenstrasse route is een zeer mooie Alpenroute voor de camper langs de Duitse kant van de Alpen. Je rijdt over de uitlopers van de Alpen en kunt genieten van een fantastisch panoramisch uitzicht, zo vanuit je camper. Dit is één van de mooiste camper routes in Duitsland.

De 450 kilometer lange Duitse alpenroute is zeer goed te rijden met een camper. De camperroute begint bij Lidau aan de Bodensee en voert je helemaal naar de Kóningssee, door de schitterende natuur van Beieren.

Deze Duitse Alpenroute met de camper staat bekend als de oudste vakantieroute van Duitsland en heeft een zeer rijke geschiedenis. De route staat bol van fascinerende Alpenlandschappen en van historische bezienswaardigheden. Je rijdt langs helder blauwe bergmeren, langs sprookjesachtige kastelen, kloosters, historische steden maar ook door zeer karakteristieke Beierse dorpjes.

Duitse Alpenstrasse

Wij hebben de PDF van de Duitse Alpenroute gedownload, wat een aanrader!. Het is een 14 daagse route gids van de route en bezienswaardigheden van de Deutsche Alpenstrasse. Er staan meer dan 75 beschreven bezienswaardigheden en de volledige rondreis voor de camper met GPS coördinaten. Ontzettend handig om als leidraad te hebben.
Voor ons een goede keuze, hierdoor hebben we echt veel meer gezien van deze Duitse camperroute.

In welk jaargetijde de Duitse Alpenroute rijden ?

Een aantal jaar geleden hadden we de romantische strasse route, een camperroute in Duitsland, gereden. We wilden ook de Duitse Alpenstrasse route rijden, maar dat had meer voeten in aarde dan we verwacht hadden.

In de zomer van 2022 hebben we deze Duitse Alpenroute dan eindelijk gereden met onze camper. We hadden deze camper route in Duitsland echter al veel eerder gepland te rijden maar het weer heeft, tot twee maal toe, roet in het eten gegooid. In 2019 zijn we in het najaar richting de Duitsche Alpenstrasse gereden, maar door vroege sneeuwval zat grote delen van de route dicht. We hebben ons toen prima vermaakt in het Schwartzwald gebied.

In de zomer van 2021 hebben we alsnog een poging gewaagd en zijn we richten de Duitse Alpenroute gereden met de camper. Echter was er in dat jaar hevige regenval in Zuid-Duitsland met daarbij de nodige overstromingen. We zijn toen doorgereden naar Italie waar het prima weer was. Lang leve de vrijheid van de camper.

Maar in 2022 dan toch eindelijk deze mooie camper route in Duitsland gereden. In de beschrijvingen van internet lazen we dat de Duitse Alpenroute vooral populair is voor het rijden met een camper of cabrio. Maar ook dat de route druk kan zijn in de zomer. Maar dat is onze ervaring niet, van echte drukte op de route was absoluut geen sprake. Het was heerlijk! De overnachtingsplekken en parkeerplaatsen waren wel beperkt.

De temperaturen waren in de zomer heerlijk, wel heel afwisselend. Soms hoge temperaturen waardoor het heel goed toeven was in de helder blauwe meren. Soms liet de zon het afweten en hebben we grote wandelingen gemaakt. Onze planning van activiteiten passen we dagelijks aan, de locatie en de weersomstandigheden bepalen onze dagindeling.

Wat ons betreft is de zomer toch de mooiste jaargetijden om de Duitse Alpenroute te rijden met de camper. Voorjaar vaak te nat en in de herst grote kans op sneeuw of hagel.

Duitse Alpenroute met camper een route van 2 weken

Wij gebruiken voor onze camperreis altijd een uitgewerkt, beschreven route, maar deze volgen we zelden precies per dag. Het is echter voor ons altijd wel een fijne leidraad om te bepalen hoe wij de camperroute invullen. Eigen interesse, de weersomstandigheden, de vakantiedagen, de prijzen alles kunnen onze keuzes beïnvloeden.

We hebben deze zomer 3 weken vakantie om met de camper de Deutsche Alpenstrasse te rijden. Dit moet meer dan voldoende zijn voor een camperroute van ca 450 km (+ heen en terugreis). We zijn geen camperaars die elke dag hele lange ritten maken, we willen ook graag wandelend de natuur in of een bezoek brengen aan bezienswaardigheden. Dus ook voor de Duitse Alpenstrasse hebben we een aantal dagen gepland.

Hieronder een kort reisverslag en waarom we sommige keuzes niet gemaakt hebben die wel aanbevolen werden in het reisgidsen.

De route vóór de Duitse Alpenroute, begint al in Nederland

De Deutsche Alpenstrasse route begint in Lindau. Maar als wij in onze camper stappen begint onze vakantie al. Dus onze route begint gewoon in Nederland (Overijssel). De rit naar Lindau is ons te ver om in één dag te rijden, dus de planning is om onderweg een overnachting te doen.

1e dag Morsdorf, Geierlay Brucke

We hadden eerder al vele foto’s gezien van één van de langste hangbruggen van Europa, de Geierlay Brucke. Dat was een mooie eerste stop. Na ca 5 uur rijden parkeerden we onze camper op een overnachtingsplek in Morsdorf. Vanuit daar waren er wandelpaden naar de hangbrug. Het was een hele belevenis om erover te wandelen, al had ik meer verwacht van de hoogte.

’s avonds in de camper toch besloten om niet door te rijden naar de Duitse Alpen omdat het weer daar slecht is. Volgens de voorspellingen is er nog een aantal dagen regen in de Alpen, dus hebben we besloten om via Schwarzwald iets langzamer af te dalen naar de Deutsche Alpenstrasse met de camper.

2e dag camper route Duitsland door Schwarzwald, het zwarte woud.

Er zijn meerdere camperroutes in Duitsland, er is een mooie route die door het zwarte woud loopt, namelijk de Schwarzwald hochstrasse. De weg B500 slingert door eindeloze heuvels, dichtbegroeide bossen, een kolkende watervallen staat in de omschrijvingen. Deze prachtige route begint bij Baden Baden en loopt door de mooiste stukjes van de Zwarte Woud naar Freudenstadt. We hadden nog lang niet alles op deze route gezien, dus besloten we om deze route te nemen.

Wij zijn begonnen in Baden-Baden en onze eerste stop was op Camping Alpirsbach, voorbij Freudenstadt gelegen op de B294. Het was een mooie route door een groot gedeelte van het Nationalpark Schwarzwald. Het is af en toe wel druk met motoren die deze route ook graag rijden, maar verder was het een prima route.

3e dag wandelen door Schwarzwald

We hadden een erg leuke camping en stonden aan een riviertje met onze camper, we besloten om 2 nachten te boeken. Vanaf de camping hebben we de wijnroute gelopen. Helaas weinig wijn, maar wel een wandeling van 17 km door de bossen van Schwarzwald. Een prima aangegeven route. We zijn geëindigd in het plaatsje Alpirsbach, een leuk plaatsje om te bezichtigen en om iets te eten.

We concludeerden ‘s-avonds achter een glaasje wijn dat het geen verkeerde keuze was om deze camper route in Duitsland het Zwarte Woud te rijden op weg naar de Duitse Alpenroute.

4e dag watervallen, koekoeksklokken en fietsen langs de Donau

De Schwarzwald hochstrasse, de B500, bestaat eigenlijk uit twee routes. Deze camper routes in Duitsland zijn prima te rijden, zeker een aanrader. De twee routes worden verbonden met de wegen 294 en de 33. Deze tweede route van de B500 loopt van Triberg, via de Titisee naar de Zwitserse grens. Deze route gaan we nu niet rijden omdat we via de weg 33 richting de Deutsche Alpenstrasse willen rijden.

Onderweg, via weg 33, naar het stadje Triberg komen we de grootste koekoeksklokken van de wereld tegen. Het ligt direct aan de weg, met uiteraard een souvenirwinkel. Ook een parkeerplaats waar de camper prima even geparkeerd kon worden. Na 20 minuten hadden we het al gezien en zijn we verder gereden naar Triberg.

Triberg is echt een heel gezellig toeristenstadje. Er is veel te zien, overal kom je winkeltjes tegen met lederhosen, koekoeksklokken en houtsnijwerk. Maar ook de grootste watervallen van Duitsland komen midden in het plaatsje uit.

Aangekomen in het stadje Triberg, is het parkeren van de camper wel een uitdaging. We zijn uiteindelijk voorbij het plaatsje Triberg gereden, iets de berg op, waar een parkeerplaats was waar de camper prima kon staan. Het was direct aan de bovenkant van de wandelroute van de watervallen, onverwacht een ideale parkeerplaats.

We zijn verder gereden om in Geisingen te overnachten. We hebben daar een mooie camperplaats gevonden bijna aan de Donau. Eind van de middag hebben we de fiets gepakt en hebben een fietstocht langs de Donau gemaakt naar Tuttlingen. De fietstocht viel ontzettend tegen, weinig Donau gezien, maar wel heerlijk gegeten in Tuttlingen. Daarna de fiets in de trein gezet en weer terug naar de camping met de trein.

5e dag eindelijk naar de Duitse Alpenstrasse met de camper.

Eindelijk gaan we naar de Duitse alpenroute met de camper, het weer was daar inmiddels meer dan goed. Maar de eerste dag op deze route was niet zo’n succes. We zijn in file langs de Bodensee gereden naar Scheidegg. Wel een heel mooi uitzicht op de Bodensee vanuit de camper, maar het duurde lang.

bodensee Deutsche Alpenstrasse Camper

Onze plannen om een bezoekje aan de stad Landau te brengen gingen helaas niet door. We konden geen parkeerplek voor de camper vinden. Tichting de stad was het overal verboden voor campers. In Scheidegg hebben we een camperplek gevonden voor de overnachting, het waren kleine plekken maar goed sanitair, voor ons voldeed het prima.

6e dag wandeling door de natuur

Vandaag een grote (20km) en schitterende wandeling gemaakt tussen Scheidegge en Lindenberg im Allgäu. De routes zijn te verkrijgen in de plaatselijke VVV. We hebben bewust niet voor de Skywalk Allgäu gekozen zoals wordt aangeprezen. Dat is een boomtoppad in een commercieel avonturenpark, met een behoorlijk prijskaartje. Misschien wel leuk voor kinderen, maar wij lopen liever in de rustige natuur.

We hebben voor deze wandeling de hele dag uitgetrokken omdat er zoveel te zien was, diverse watervallen, vergezichten, meertjes, alpenweides, dorpjes, etc. Op de gehele wandeling in de natuur bijna niemand tegengekomen. Het was een schitterende wandeling, zeker de moeite waard.

7e dag naar Schwangau

Het was een warme dag, maar in de camper is het heerlijk toeven met de airco. Onze route kwam vandaag over de Oberjochpas. Dit is een spectaculaire grenspas met 106 bochten. Het was hier lekker rustig en wij konden op ons gemakkie de pas met alle bochten rijden. We hebben bovenaan genoten van het uitzicht.

De Deutsche Alpenstrasse route komt ook langs bekende plaatsen zoals Pfronten en Füssen. Aangezien we deze plaatsen al meerdere keren hadden gezien hebben we deze overgeslagen. Het was ook een route langs verschillende meren, de één nog mooier dan de ander. Groen/ blauw en helder. I.v.m. het warme weer, waren veel parkeerplaatsen overvol en zijn wij niet overal gestopt.

In Schwangau staat het sprookjeskasteel, en voor velen dé bezienswaardigheid, op deze camperroute. Het wereldberoemde kasteel is door Disney gebruikt als inspiratie. Het kasteel kan alleen worden bezocht via een rondleiding die je vooraf moet boeken. En het is zo ontzettend druk daar, hordes bussen met toeristen en heel veel Aziaten. Echt niets voor ons, wij vermijden liever deze drukte.

We zijn doorgereden naar de Bannwaldsee. Dit keer hebben we op een grotere camping overnacht, lekker gezwommen en verder niets gedaan. (Camping Bannwaldsee, 2 pers, incl. stroom € 33,80 per nacht)

8e dag Garmisch Partenkirchen

Vandaag zijn we doorgereden naar Garmisch Partenkirchen en onderweg genoten van het uitzicht, de bergtoppen en de natuur. Tussen Garmisch Partenkirchen en Grainau hebben we een camperplaats gevonden waar je uitzicht hebt op de Zugspitze. De Zugspitze is 2962 m hoog en de hoogste berg van Duitsland.

Op Camping Erlebnis Zugspits was nog plaats voor vele campers toen we aankwamen. We hebben daar 3 nachten geboekt (€ 116,40 inclusief kaartjes voor gratis openbaar vervoer).

Omdat het zo verschrikkelijk warm was zijn we direct in de bus gestapt (voor de camping) en naar de Eibsee gereden. We hebben daar een wandeling om het meer gedaan, waarbij we onderweg af en toe in de Eibsee plonsden. Ook dit meer is zo helder en ligt in een mooi bosrijke omgeving, het wandelpad was voornamelijk vlak en goed begaanbaar.

9e dag geen Zugspitze

We wilden de 9e dag met de kabelbaan naar de Zugspitze, want dat was een belevenis die zijn weerga niet kent volgens de beschrijving. Gisteren hadden we ons verdiept in de mogelijkheden en de prijzen. Maar de prijzen voor de kabelbaan vielen ons zo tegen dat we voor het alternatief hebben gekozen, namelijk met de kabelbaan naar de Alpspitze, een berg naast de Zugspitze. We hadden gepland om weer terug te lopen, dit zou een wandeling van 2 uur zijn.

Maar helaas hebben wij de verkeerde route gekozen in de bergen, de routes waren ook verschrikkelijk slecht aangegeven en compleet verdwaald. Uiteindelijk hebben we 6 uur gewandeld, 22 km in de bergen, een lood en loodzware dag voor mij. Veel te ver en te intensief.
Wel zijn we op de terugweg (enigszins per ongeluk) door de Partnachklamm gelopen. Wat ontzettend mooi, wat een natuurgeweld zie je daar. De partnachkloof is een rotspartij die in de loop der eeuwen door de enorme watermassa is uitgesleten waardoor er een enorme kloof is ontstaan. Prachtig om te zien.

wandeling langs de Duitse Alpenroute

10e dag spierpijn

Ik had een enorme spierpijn van de lange wandeling in de bergen. Het was een bewolkte koude dag. Nadat we even in Garmich zijn geweest voor een bakje cappuccino en een paar winkeltjes zijn we de rest van de dag in de camper gekropen met een goed boek.

11e dag Chiemsee

We hebben deze dag een mooi stuk van de Deutsche Alpenstrasse route gereden. De Duitse Alpen waren echt goed te zien, wederom meertjes, haarspeldbochten, maar ook mooie dorpjes lagen op onze route. We waren daardoor wel langer onderweg dan gepland en zijn niet op ons einddoel Berchestesgarden gekomen. Maar omdat we nooit geen campings boeken is dat uiteraard geen probleem.

We hebben onderweg de Chiemsee gezien, het grootste meer in Beieren. Net na de Chiemsee hebben we overnacht op een echte boerencamping. Waarbij we de volgende dag door het geloei van de koeien werden gewekt.

12e dag Berchestesgarden – Königssee

De laatste etappe van de Deutsche Alpenstrasse route slingert zich met name omhoog, langs dorpen als Rupoding (internationale biathlon banen) en Inzell waar we de Max Eicher Arena (schatshal) hebben bezocht. Helaas was deze niet geopend.

Al is het op de Duitse Alpenroute niet druk met camper s de overnachtingsplekken staan al snel vol. Zeker bij de Königssee was het hutje mutje. We hebben geprobeerd om een dag van te voren te boeken, maar dat kon niet meer, dus op goed geluk. Omdat we heel vroeg op de camping kwamen (ca 11.30 uur) was er nog een plekje vrij op de camperparkeerplaats van de camping. Dat waren echter goede plekken en prima voorzieningen. De camperparkeerplaatsen aan de andere kant van de weg was een verschrikking, maar ook die was overvol.

De Königssee was op loopafstand van de camper, dus ideaal voor een avondwandeling.

13e dag Königssee

We zouden Hitler’s Adelaarsnest, ook wel Kehlsteinhaus, bezoeken in Berchestesgarden. Maar helaas, na 1,5 uur reizen en wachten krijg je te horen dat er geen kaartjes meer zijn voor de speciale bussen naar boven. Balen, halve dag verprutst. Stom dat we onze kaartjes niet online hadden gekocht.

Maar om de middag toch goed in te vullen hebben we een boottocht over de Königssee gemaakt. (in de bus vanaf Bechestesgarden geboekt) Ook een bezoekje gebracht aan de St. Bartholomeus die tussen een aantal hoge bergen aan de Köningssee gelegen is. Ook hier had je toch wel enig geduld nodig om aan en van boord te komen.

14e dag Adelaarsnest

We zijn toch naar het Adelaarsnest geweest en het was echt zeer indrukwekkend. Je gaat dus met speciale bussen omhoog omdat het zeer stijl en smal is. Dan kom je bij een tunnel die uitkomt in lift midden in de berg. Met deze lift ga je naar boven en bovenop de berg ligt het Adelaarsnest.

Het Adelaarsnest zelf is niet meer zo imponerend, het is omgebouwd tot restaurant/ café en binnen zie je hier en daar nog aandenken aan vroegere tijden. Maar het uitzicht op deze berg is fenomenaal. Je hebt echt 360graden panoramaview op de berg. De foto’s doen totaal geen recht op het gevoel dat je krijg als je bovenop deze berg staat. Het was zeker de moeite waard.

15e dag direct naar huis

We hadden gepland om rustig naar huis te rijden. Tussen de Deutsche Alpenstrasse route en huis hadden we nog minimaal 2 overnachtingen gepland. Dan zouden we ruim binnen de 3 weken thuis zijn. Maar door omstandigheden waren we genoodzaakt om ‘s-morgens te besluiten om direct naar huis te rijden. Een abrupt einde aan een heel mooie vakantie die eigenlijk nog een paar dagen langer zou moeten duren. Maar desondanks heerlijk genoten van de Duitse Alpenroute met onze camper, de mooiste camper route door Duitsland.