deux caps

Ik wil jullie graag meenemen naar onze vakantie met de camper in Normandië en Brugge van oktober 2021. Een indrukwekkende korte camperreis van 8 dagen. Ik ben Moniek en ik reis samen met mijn partner Rob regelmatig met de camper door Europa. We zien op het internet voornamelijk lange reizen, maar korte reizen met de camper kunnen ook zeer de moeite waard zijn. Vandaar onze bijdrage.

We reizen met ons tweeën en laten onze huisdieren thuis. We kiezen daarom bewust voor kortere campertrips, maar we zijn elke dag actief zodat we veel zien en ervaren tijdens onze campertrips.

Kiezen van de bestemming voor de korte camperreis

In de week voor onze vakantie was het slecht weer in Nederland, veel regen. We hebben tot het allerlaatst gewacht om onze reis te plannen, nl. 1 dag van te voren. Zo konden we de weersvoorspellingen leidend maken voor onze trip met de camper in Oktober.

Tot onze verbazing waren de voorspellingen in Normandie en Bretagne goed, beter dan de rest van Europa. Tussen de 13 en 20 graden met af en toe een bui. Ideaal weer om op pad te gaan. Dus de keuze was gemaakt, we gaan met de camper naar Normandië. Lang geleden zijn we daar geweest, echter nog met kleine kinderen. Dus deze trip zou heel anders worden.

Ondanks dat we maar 1 dag van te voren onze bestemming hebben gekozen willen we wel goed voorbereid zijn. We downloaden een digitale reisgids zodat we wel de bekende maar ook minder bekende plekjes van Normandië weten te vinden.

Deze reisgids Normandie is hier eenvoudig te downloaden, heel snel en praktisch. Wij vinden het fijn om altijd een reisgids bij de hand te hebben, zodat we de illusie hebben alle interessante dingen onderweg te kunnen bezoeken.

We plannen alleen op grote lijnen, tijdens de trip beslissen we vaak hoe de reis verloopt. In de gedownloade reisgids zoeken we de bezienswaardigheden en de mooie routes en passen onze reis ter plekke aan als we iets bijzonders willen zien.

We willen de eerste dag ca 600 km rijden om in Normadie aan te komen. Dit is een behoorlijke afstand, maar omdat het een korte camperreis is, nl. 8 dagen willen we de eerste dag ver komen. Vanuit daar zijn er mooie routes langs de kust en zien we wel hoever we komen. Afhankelijk van weer, omgeving en hoelang we ergens willen staan.

Voorbereiding camper voor een koude overnachtingen in Normandië.

In Oktober kan het heerlijk weer zijn om actief te wandelen of te fietsen. Maar het kan ’s-Nachts behoorlijk afkoelen. Daarom nemen we altijd een aantal dingen mee die goed van pas komen in deze periode van het jaar:

• Elektrisch kacheltje – let op de ampère
  • Een extra deken (een elektrische deken kan ook heerlijk zijn)
  • Leg onder het matras een dikke deken die de kou tegen kan houden van onderop
  • Heerlijk warme sloffen voor de avond

Onze skottelbraai die we zomers gebruiken is vrij zwaar. Om het gewicht in de garage van de camper te beperken halen we de skottelbraai en het grote onderkleed voor buiten eruit.

Naar Cap Gris-Nez Normandië met de camper

16-10-2021 – 1e dag
We zijn om 8 uur vertrokken en gaan rechtstreeks naar Cap Gris-Nez.  Deze plaats wordt in de navigatie gezet en zien dat we ca 14.20 met de camper in Normandië aankomen. Een ideale tijd om nog een camping of camperplaats te vinden.

De reis gaat voorspoedig, een paar kleine vertragingen op de snelweg, maar dat is minimaal. Een uur voordat we op onze bestemming aankomen kijken we op de app campercontact of er een leuke camping in de buurt is. We doen dit niet eerder zodat we alle vrijheid voelen om eerder of misschien verder te rijden.

De locatie van de camping is voor ons belangrijk, we zijn dus niet echt op zoek naar de goedkoopste plaatsen, maar de naar de mooiste plaatsen. We hebben tenslotte vakantie.

Camping bij de deux caps, nauw van Calais

We komen om 14.40 aan op camping Le Blanc Nez. Een kleine camping heel dicht bij het strand, we waren al een keer voorbij de ingang gereden zonder het op te merken. In een klein kantoortje/ receptie horen we dat er nog plek is en voor 37 euro kunnen we 2 nachten verblijven op de camping Le Blanc Nez.

En wederom constateren we dat het een ideale tijd is om aan te komen. Vrije plekken genoeg, maar ca 2 uur later is de camping vol gestroomd met voornamelijk campers. Daarnaast hebben we nu ook nog tijd om de omgeving te verkennen.

We waren verbaasd hoe mooi het aan de kust van Normandië is.
Gap Gris-Nez is een kaap aan het Nauw van Calais. Vanaf de camping loop je zo het strand op waar schitterende krijtrotsen zijn te bewonderen. We zagen ook direct de krijtrotsen van Dover in Engeland liggen, best indrukwekkend. Het is wel een toeristische trekpleister. De toeristen zijn in oktober vaak dagjesmensen die vanuit een parkeerplaats een verhard pad bewandelen naar de uitkijkpunten die bovenop bunkers zijn gemaakt. Daar heb je een mooi uitzicht over het nauw van Calais, met daarop de diverse boten en veerdiensten. En aan de overkant kun je Engeland zien.

De eerste dag zijn we vanaf de camping richting het strand gelopen om vervolgens naar het monument en de uitkijkpunten te lopen die zijn aangegeven. Een behoorlijke klim die goed te doen is door de traptreden die zijn gemaakt. De wandeling hebben we iets uitgebreid en na 5 km gewandeld te hebben zijn we weer terug op de camping.

Wandelen langs de kust rond Cap gris Nez, Normandië.

17-10-2021 – 2e dag
Vandaag hebben we een langere wandeling gemaakt rond Cap gris-Nez. Langs de kust is het schitterend wandelen, de deux caps. Maar de andere uitgezette routes zijn niet erg indrukwekkend. We hebben 12 km gewandeld, o.a. rond de four de pignont. Maar deze route was niet bijzonder. Dus maar weer terug naar het strand waar het inmiddels eb was geworden.  En dan kun je over het strand ook heerlijk wandelen met uitzicht op de hoge krijtrotsen.

Krijtrotsen camper naar Normandië

Morgen zetten we de reis voort naar Le Crotoy.

Camperplaats bij meer van Somme, zeehonden spotten

18-10-2021 – 3e dag
Via de D191, D 119, D940 en de D4 zijn we met de camper in Crotoy Normandië aangekomen.
We overnachten op een camperparkeerplaats met weinig faciliteiten. Geen toilet of douche, maar dat kan ook in de camper. De elektriciteit is 2 euro per 2 uur, maar de elektriciteitspaal is te ver weg zodat we ook geen elektriciteit hebben.  Niet getreurd ook daar zijn we zelfvoorzienend in, dachten we. Helaas hebben we in onze nieuwe camper geen omvormer liggen zodat we de stopcontacten niet kunnen gebruiken. Laptop en mobiel zijn redelijk opgeladen en de rest is improviseren.

Maar de ligging van de camperplaats is uitstekend, met uitzicht over de Baai van Somme. De Baai van Somme staat bekend om de ecologische diversiteit en maakt deel uit van het natuurreservaat. Het zijn de beste locaties van heel Frankrijk om vogels te spotten. We hebben inderdaad veel vogels kunnen waarnemen maar geen zeehonden.

Le Crotoy is een pittoresk havenstadje, maar in oktober ervaren we dit stadje als stil en weinig uitnodigend. Toerisme is er nauwelijks en veel restaurants en bars zijn gesloten. Maar een wandeling over de baai is zeker de moeite waard.

Met de camper bijna op Ohama Beach, Normandië

19-10-2021 – 4e dag
We keren terug op de D940 en maken een lange rit naar Diepe en via de snelweg naar Saint-Laurent-sur-mer. Aangekomen op camping Ohama Beach krijgen we plaats met een prachtig uitzicht op zee. We genieten voor onze camper van het uitzicht en het mooie strand. Maar tegelijkertijd is ook heel nadrukkelijk de historie aanwezig. Zoveel jonge mannen hebben hier hun leven verloren voor onze vrijheid. Heel indrukwekkend als je over het strand loopt. Er zijn vele musea en standbeelden die herinneren aan D-day, 6 juni 1944.

We hebben op deze camping 2 nachten geboekt, waarbij we de eerste dag hebben gewandeld langs het strand en de diverse memorials hebben bezocht.

Camper aan Ohama Beach Normandië

Overnachten in de camper met storm op Ohama Beach, Normandië

20-10-2021 – 5e dag
Vannacht heeft het hevig gestormd. Zo heftig hadden we het nog niet eerder meegemaakt in de camper. Onze camper hadden we, achteraf gezien, ook volop in de wind geplaatst. Op een mooi hoog stuk met uitzicht over zee. Het uitzicht was mooi, maar ik vond het ’s-Nachts geen fijne ervaring. De camper ging echt hevig heen en weer, wat was ik blij dat we in een zware camper lageen i.p.v. een caravan of tent. Ik ben andersom in bed gaan liggen, zodat ik meer boven de wielen lag. In mijn beleving had ik dan minder last van de beweging van de camper. De volgende ochtend zagen we dat alle tentjes en voortenten waren weggewaaid, het was een chaos op de camping.

De wind is ’s morgens gaan liggen en we zijn op de fiets gestapt om diverse bezienswaardigheden in de omgeving van Saint-Laurent-sur-mer te bekijken. Alles wat je hier ziet is een herinnering aan de oorlog, het is indrukwekkend. Het meest indrukwekkende was toch wel de immense begraafplaats; De Normandy Amerian Cemetery and Memorial. Het is een Amerikaans militaire begraafplaats waar 9.386 soldaten begraven liggen waarvan de meesten bij de landing in Normandië zijn gestorven, op D-Day. Helaas was het museum nog dicht toen wij er waren in verband met Corona.

Met de camper naar Brugge, camping op fietsafstand

21-10-2021 – 6e dag
We zijn weer op weg, richting huis. Normandië is zeker de moeite waard om nog veel verder te verkennen, maar het weer wordt slechter. We kiezen ervoor om terug te gaan naar België.
Vandaag is onze stop in Brugge, we zijn beland op camping Memling. Het is een kleine en rustige camping waar veel campers staan. Deze camping ligt ca 3 km van de binnenstad van Brugge, wat zeer goed op de fiets te doen was. Dus ook hier 2 nachten geboekt om Brugge te bezoeken.

Wat is Brugge toch een mooi historische stad om 2 dagen rond te lopen en te genieten van de rijke geschiedenis. De middeleeuws stratenpatronen en het historische centrum, de oude gebouwen, de trapgevels, de natuur en zoveel meer.

We hadden twee mooie stadswandelingen, die ons langs bekende en minder bekende plekken hebben geleid. Deze uitgewerkte stadwandelingen van Brugge hebben we bij gedownload voor maar € 5,00. Deze hebben we besteld via reisgidsen.nl. Hier te bestellen voor maar € 5,– zeker de moeite waard voor twee mooie dagen.

De toerist in Brugge

22-10-2021 – 7e dag
We waren vandaag al weer vroeg in Brugge om alle toeristische bezienswaardigheden te zien. Met reisgids in de hand, zoals een echte toerist betaamt, de stad verkent en alles gedaan wat een toerist in Brugge doet. Het was rustig in Brugge, de normaal heel drukke stad, had nog veel last van de naweeën van Corona. Alles was wel geopend maar de toeristen bleven nog uit, ideaal voor ons. Het was lekker weer, nergens een enorme drukte en we hebben een heerlijke dag gehad. We hebben gegeten in het oudste Café van Brugge, De Vlissinghe, deze was gelegen in de Blekerstraat, en stamt waarschijnlijk al uit de 16e eeuw. We hebben de dag goed afgesloten met een aantal Belgische Biertjes aan het marktplein in Brugge.

Een Belgisich Biertje in Brugge

Afsluiting korte camperreis door Normandië.

23-10-2022 – 8e dag
Helaas weer terug naar huis, gewoon via de snelweg de kortste weg naar huis.
We hebben nog lang niet alles gezien want naast de invasiestranden, de memorials en de krijtrotsen is er nog zoveel meer te doen.

Maar ook weer dankbaar dat we een korte maar mooie camperreis hebben gehad en we weer gezond en veilig thuis zijn.