De wijnroute in de Elzas met de camper, route voor 1 week

Met de camper door de Elzas, de Franse wijnroute, ook wel bekend als de Route des Vins d’Alsace. De wijnroute is een populaire toeristische camperroute die zich uitstrekt over een afstand van ongeveer 170 kilometer. De Elzas, in Frankrijk, staat bekend om de uitgestrekte wijngaarden en zijn prachtige adembenemende en pittoreske dorpjes. Het is echt genieten van het uitzicht vanuit de camper.

Wij hebben in 1 week schitterende plekken in de Elzas gevonden. Een goede voorbereiding is noodzakelijk, daarbij is een beschrijving en kaart van de wijnroute in de Elzas echt een must. Met een goede kaart van de Franse wijnroute bepaal je zelf je tempo en de mooie bezienswaardigheden die jij wilt zien. Want dat is voor iedereen anders.

We creëren ons eigen route maar een leidraad is wel handig, mits niet te duur. Wij hebben goede ervaringen met onderstaande reisgids voor onze camperroutes.

Voor maar € 10,– download je hier een kaart van o.a. de wijnroute in Elzas en 3 volledig uitgewerkte camperroutes die je langs bekende maar ook minder bekende plekken van deze prachtige streek brengen. De digitale gids bevat 75 bladzijden in pdf formaat, met stadswandelingen, informatie over bezienswaardigheden en nog veel meer. En natuurlijk hebben we ook google ter aanvulling. Zo plannen we onze eigen route.

één week voor de mooiste plekken op de wijnroute in Elzas

We hebben in het voorjaar van 2023 maar liefst 2 weken vakantie en willen dit keer graag veel zien van Frankrijk. In de eerste week van de vakantie willen we met de camper de wijnroute door de Elzas rijden. De tweede week hebben we een andere route uitgekozen. We gaan dus op zoek naar de mooiste plekjes op de wijnroute van Frankrijk, met de camper, maar in een relatief korte periode van 1 week.

Het is altijd even zoeken om de balans te vinden tussen veel zien, maar ook de rust te behouden zodat het ook een vakantie is en geen race tussen de verschillende bezienswaardigheden. Op mooie plekken willen we ook graag twee dagen blijven staan om te wandelen of om de stadjes goed en rustig te bekijken. Daarom hebben we ons goed verdiept hoe je met de camper de wijnroute van Frankrijk kunt rijden en daarbij ook de mooiste plekjes van de Elzas rustig kunt bezoeken in een beperkte tijd.

Wat is de beste tijd om met de camper door de Elzas te rijden?

De mooiste tijd voor de wijnroute is, volgens velen, de maanden augustus of september. Dan zijn de wijngaarden op z’n mooist. Maar dan is het ook ontzettend druk op de route en in sommige dorpjes en steden kun je dan over de koppen lopen. Wij hebben er voor gekozen om in het voorjaar te gaan. De wijngaarden zijn dan nog niet groen, maar het is overal heerlijk rustig. Geen files op de kleine wegen of in de dorpjes en geen wachtrijen bij de bezienswaardigheden. Voor ons een echte aanrader als je in een beperkte tijd veel wilt zien.

Optimaal reizen door Duitsland naar de Elzas

Om de reis zo optimaal mogelijk te beginnen hebben we zaterdag de tijd genomen om alles goed voor te bereiden en zijn we zondagmorgen 7.00 uur gaan rijden. We wilden de eerste dag veel kilometers rijden en aankomen in Obernai, ons beginpunt op de wijnroute door de Elzas. Dit is niet het officiële beginpunt van de wijnroute, maar daarover later meer.

Wat een ideale dag om te vertrekken. Geen stress of drukte van vrachtverkeer want die rijden op zondag niet in Duitsland. Wat een genot om zonder vertraging of file door het Ruhrgebied van Duitsland te rijden. We kwamen ca 14.15 langs Straatsburg in Frankrijk, dicht bij ons beginunt.

Elzas

Elzas Frankrijk

De Elzas ligt in het oosten van Frankrijk en is via Duitsland goed, in één dag, aan te rijden. De wijnroute door de Elzas loopt evenwijdig tussen de Rijn en de Vogezen, een middelhoog gebergte.

De regio Elzas is bekend als een wijnstreek. De wijngaarden van de Elzas liggen aan de voet van de berghellingen.

De route des vins d’Alsace of de route des vignes is een mooie route om met de camper te rijden, waarbij er voldoende gelegenheid is om regelmatig cultuur te snuiven of lange wandelingen te maken. Naast de wijngaarden is de wijnroute van de Elzas ook bekend om de vele kleine plaatsjes waar je doorheen rijdt. Het is echt ongelofelijk hoeveel plaatsen dit werkelijk zijn, mooie oude dorpjes met kleurrijke vakwerkhuizen. Ook met de camper is de route des vins heel goed te rijden en er is voldoende gelegenheid om te overnachten op camperplaatsen of campings langs de route.

Kaart van de wijnroute in de Elzas.

De wijnroute van de Elzas wordt aangeven op de aanwijsborden langs de weg als de “routes des vins d’Alsace”. Ook zijn er wel kleinere borden te zien aan gevels van huizen of op kleine paaltjes. In tegenstelling tot de Duitse Alpenroute zijn de borden van de Franse wijnroute lang niet altijd (of meestal niet) te vinden.

Het is dus belangrijk om ook een goede route beschrijving en een (digitale) routekaart te kopen als je met de camper de wijnroute wilt rijden.

Met de camper door de Elzas, de Franse wijnroute rijden. Route des vins

De Franse wijnroute begint in Marlenheim en gaat vervolgens door heel veel grotere en kleinere plaatsen tot Thann. Een kaart van de Franse wijnroute in Elzas en uitgewerkte reisgidsen die voor de camper uitstekend geschikt zijn, zijn hier te downloaden. Het maakt de reis een stuk gemakkelijker en interessanter.

Binnen één week alle mooie plekken op de wijnroute door Elzas

Wij hebben er bewust voor gekozen om in Obernai te beginnen. Vanaf Obernai kun je vol op genieten van an alle wijngaarden, de mooie glooiende omgeving, de kasteelruïnes en niet te vergeten de vele mooie dorpjes.

Met de camper overnachten in Obernai, op de wijnroute

We overnachten 2 nachten op een camping municial Le Vallon De L’ehn, een nette camping met goede sanitaire voorzieningen op ca 1 km van Obernai. het zijn grote plaatsen waardoor onze kat nog fijn aan een lijntje voor de camper kan liggen.

Obernai is een schitterende stad, met veel cultuur en historie. Vanaf de camping lopen we langs de rivier Ehn en via een park zo de stad in. In onze reisgids stond een stadwandeling door Obernai. Met een kaart in de hand hebben we vervolgens de stad verkent en de mooiste gebouwen gezien. Waaronder een aantal kerken, zeer oude gebouwen, maar vooral schitterende gevels van de vakwerkhuizen in het oude stadscentrum.

Een wandeling door het wijngebied van Schenkenberg was ook de moeite waard, prachtig gelegen op de heuvel rond Obernai. De top van de Schenkenberg is 265 meter hoog. Het ligt op het zuiden/zuidoosten en biedt ideale omstandigheden om de druiven te laten rijpen. Vanaf de top heb je een schitterend, panoramische uitzicht over Obernai en de wijngaarden.

Van Obernai naar Kaysersberg

We hebben een route uitgestippeld die veel overeenkomt met de routes des vins, met enkele uitstapjes naar bezienswaardigheden.

Met de camper naar Mont Saint Odille

Mont Saint Odille , Franse wijnroute met de camper

Onze eerste pitstop tijdens deze trip was bij het klooster van Mont Saint Odille, Dit klooster bevindt zich op een hoogte van 750 meter. Het is een bedevaartsoord, dat zijn oorsprong vindt in de 8e eeuw. Deze plaats wordt bezocht door tienduizenden pelgrims per jaar.

Er zijn grote parkeerplaatsen aanwezig om de camper te parkeren. Het was ‘s-morgens erg rustig, dus parkeren was geen probleem. Op de berg was een kerk gebouwd met enkele kappelletjes, een binnenplaats en enkele grotere gebouwen. Zeker de moeite waard, maar ook het uitzicht over Obernai is schitterend. En verrassend genoeg was het geheel gratis.

22 dorpjes van Obernai naar Kaysersberg

Vanaf Obernai gaat onze route via de volgende plaatsen:
Ottrott – Klingenthal – Saint Odille – Barr – Mittelbergheim – Eichhoven – Itterswiller – Nothalten – Blienswiller – Dambach-la-Ville – Dieffenthal – Scherwiller – Châtenois – Kintzheim – Saint-Hippolyte – Bergheim – Rorschwihr – Ribeauvillé – Zellenberg – Riquewihr – Kientzheim – Kaysersberg

Met de camper naar Haut-Koeningsbourg

De tweede stop is château du Haut-Koeningsbourg, een groot kasteel die diverse malen opnieuw is opgebouwd nadat deze tot 2 maal toe vernietigd was. Het kasteel had opvallend veel gezellige binnenplaatsen en was zeer goed onderhouden. Binnen had het kasteel met name veel kleine vertrekken die primair waren ingericht. We vonden het een zeer mooi kasteel, met veel verrassende ruimten.

De eerste parkeerplaats, een kale vlakte in een bocht, is direct ook de beste plek om je camper te parkeren. Je loopt dan ca 1 kilometer berg op naar Haut-Koeningsbourg. Je kunt door het bos weer terug lopen. De entree is 9 euro per persoon, maar zeker de moeite waard.

Ribeauville

We gaan weer verder met de route om Ribeauville te bezichtigen. Ribeauville is een zeer mooi en kleurrijk dorpje, met een kleine 5000 inwoners. Volgens velen het mooiste dorpje van de Elzas, met de vele kleine winkeltjes en de drukke hoofdstraat. Aangezien we al veel gedaan hadden die dag hebben we Ribeauville aan ons voorbij laten gaan. Eigenlijk wel jammer, maar wellicht voor de volgende keer.

Om te overnachten hadden we de camperplek direct tegen de stad Kaysersberg uitgezocht om de volgende dag deze stad te bezoeken. Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor de camping Kaysersberg. Deze camping is slechts 8 euro duurder in het voorjaar dan de camperplekken, inclusief elektra en mega grote groene plekken. Ten opzichte van de kale camperplaats met alleen kiezels, zonder elektra was voor ons dit een veel betere optie. Een wandeling naar de stad is slechts 1,2 km. We boeken ook hier 2 nachten.

Kaysersberg, tijdens de Franse wijnroute met de camper

Vandaag een hele relaxte dag. In de middag hebben we de wijnstad Kaysersberg bezocht. Vanaf de camping slechts 14 minuten lopen en je bent in het oude centrum. Een schitterende stad of dorp (daar ben ik nog niet helemaal uit). Je wandelt door mooie straatjes en langs zeer kleurrijke gevels en winkeltjes. Er loopt een riviertje, soms een beetje verscholen, in de lengte door het dorp.

Het totaal is heel compact gelegen en doet heel gezellig aan. In augustus loop je in file door dit plaatje, maar in eind april was het echt heel rustig. Heerlijk om de kleine winkeltjes binnen te lopen en in alle rust te kijken of je nog iets wilt meenemen als aandenken of om ‘s-avonds in de camper te eten. Nadeel is dat niet alles geopend is, zoals het museum die alleen in het hoogseizoen geopend is.

Aan de winkels hingen de mooiste uithangborden, de één nog mooier dan de ander. Dit maakte het romantische plaatje wel helemaal compleet. We hadden nooit verwacht dat de Elzas zo mooi kon zijn!

Na de bezichtiging van het dorp hebben we een kleine wandeling gemaakt door de wijngaarden, deze was in het dorp aangegeven. Je loopt via de wijngaarden naar een kasteelruïne die over het dorp en de vallei uitkijkt. Je kunt de kasteeltoren beklimmen waarna je een prachtig uitzicht hebt op meerdere dorpen in de buurt.

We waren na een paar uur weer terug op de camping waarbij we heerlijk in de camper hebben zitten te internetten en mijn blog bijgehouden. Het internet van de camping is verassend goed. Dus ook een goede gelegenheid om de route voor de 2e week te bepalen. Dit doen we vaak tijdens de vakantie afhankelijk van het weer bepalen we de route. Vandaag hadden we een goede dag, koud maar wel droog. De komende 2 dagen is de hele dag regen voorspelt in de Elzas. Daarom moet Colmar en de rest van de route wachten tot een volgende keer. De 2e week willen we graag naar een gebied waar de temperatuur iets warmer is en het droog is. We hebben besloten om richting de Ardech en de Drôme te gaan.

Dus een reisgids gedownload, google geraadpleegd en we gaan morgen op pad naar Saint-Jean-en-Royans om daar een nieuwe route te rijden. Dit wordt wel een hele spannende volgens mij.

In slechts 6 dagen hebben we zo veel gezien. Wat was de Franse wijnroute in de Elzas mooi en een ideale route om met de camper te rijden in 1 week.

Het vervolg van onze reis kun je lezen op “Camperroute door de Vercors, Frankrijk”.