mooiste camperroute door De Vercors

Op onze camperreis door Frankrijk hebben we een schitterende camperroute door De Vercors, in de Drôme gereden. Echt een schitterend mooi natuurgebied. Eén van de mooiste gebieden in Frankrijk.

De Vercors, in de Drôme

De Vercors is een hooggelegen kalkplateau in de Drôme en de Isère. Het ligt ten zuidwesten van de stad Grenoble. Het gebied bestaat uit indrukwekkende bergkammen, rivieren, bossen, rotspartijen en krijtrotsen. Soms adembenemende uitzichten en spectaculaire wegen.

Camperroute door Frankrijk

In onze voorbereiding hadden we de camperroute door Frankrijk anders gepland. De eerste week de Franse wijnroute in de Elzas rijden en daarna door de Jura naar de route Napoleon. De eerste week hebben we inderdaad een schitterende camperroute gemaakt in de Elzas. Het is eind april en helaas nog niet al te warm, maar het was wel droog in de Elzas. Maar de weersvoorspellingen bij Castelane waren toch veel slechter, veel regen. En dan zijn we blij dat we een camper hebben!

De reis hebben we bijgesteld. We wilden wel graag mooie camperroutes rijden in de natuur en de bergen, maar we houden ook van mooi weer. We besloten om richting de Ardech te rijden en in De Vercors, in de Drôme, een mooie route te rijden. Wat was dat een goede beslissing.

We hadden niet gedacht dat De Vercors zo mooi is.

Camperroute de Vercors, Col du Rousset
Col du Rousset, vanuit de camper gefotografeerd.

Camping in de Vercors, bij Saint-Jean-en-Royans

Vanaf de Elzas hebben we in 1 dag een behoorlijke afstand afgelegd en zijn we in De Vercors, department De Drôme, aangekomen bij het dorpje Saint-Jean-en-Royans. Vanaf daar zou er een spectaculaire route zijn, namelijk de Combe Laval.

Op de camping “Les bords de Lyonne” aangekomen zagen we dat we konden kiezen uit bijna alle campingplekken. Er stonden nog 1 tent en een camper, dat was alles. Heerlijk rustig dus. Het was een prima camping voor ons. De sanitaire voorzieningen waren echt schoon, maar heel weinig. We stonden er immers maar met ca 6 mensen dus voor nu was het prima. Maar we vroegen ons wel af hoe dit in het hoogseizoen zou zijn. Kan me niet voorstellen dat 3 toiletten dan voldoende zijn.

De Vercors is een wandelgebied bij uitstek

Na een lange dag in de auto vinden we het heerlijk om daarna een dag lekker actief te zijn. Wij zijn wandelaars, dus maar eens naar het office de tourisme gegaan voor een wandelkaart en advies.

Vanaf Saint-Jean-en-Royans zijn we naar de Grotte de Frochet gelopen en daarna de Jourdan beklommen (751 m hoogte). De wandelroute was echt heel mooi, maar niet gemakkelijk. Het was klauteren, hiken, rusten en genieten van het schitterende uitzicht. Vanaf Jourdan was de afdaling wel goed te doen, geleidelijk naar beneden, in tegenstelling tot de klim. Door de bergen en bossen, langs kloven, alpenweiden en boomgaarden kwamen we, 4 uur later, precies uit op een klein paadje tegenover de camping.

En na de wandeling en de douche is het heerlijk rusten bij de camper, met uitzicht op de bergen van Vercors en een biertje in de hand. Morgen weer een dagje rijden met de camper door het natuurgebied van De Vercors.

Combe Laval met camper te rijden?

We hadden eerder al veel gehoord van Combe Laval. Is Combe Laval te doen met de camper nu het zo rustig is in De Vercors? We komen bijna geen auto tegen in de bergen…

Combe Laval is een bekende, spectaculaire weg in het natuurgebied Vercors, in het departement Drôme. Deze route heeft hele spannende stukken maar staat ook bekend als de mooiste route in de Franse Alpen. Tussen de dorpen Saint-Jean-en-Royans en Saint-Laurent-en-Royans zagen we de borden voor deze route al. Maar we waren benieuwd of we met de camper de Combe Laval ook kunnen rijden.

Na veel informatie ingewonnen te hebben blijkt dat je de Combe Laval wel kunt rijden met een camperbus, maar niet met een grotere camper. Onze camper is 2,87 hoog en de doorgang zou ca 2,95 hoog zijn. Dit durfden we toch niet aan, en we zijn gaan kijken naar goede alternatieven voor Combe Laval. En die hebben we gevonden.

Camperroute door De Vercors, alternatief voor combe Laval

We hebben eerst een ronde door De Vercors gemaakt, door het prachtige natuurgebied.
Vanaf Saint-Jean-en-Royans zijn we via de D54 naar Sain-Laurent-en-Royans gereden. Vanaf daar hebben we de D2-D76-D199-D178 naar La Chapelle-en-Vercours gereden.

Combe Laval niet met camper

De D2 ligt vlak naast de Combe Laval. Nadat je op de D2 het bordje Combe Laval ziet is er een parkeerplaats waar je van het uitzicht kunt genieten. Vanaf daar kun je ook de beroemde doorgang zien van Combe Laval. Je bent dan bijna op de Col de la Machine, 1101 m.

Vanaf La Chapelle-en-Vercours zijn we weer naar boven gegaan via de D518 naar Pont-en-Royans.
Dit is weer dicht bij het beginpunt. Maar, het smaakte naar meer, we wilden meer zien en hebben besloten om via een omweg naar Chatillion-en-Diois te rijden.

De mooiste camperroute door De Vercors

Vanaf Pont-en-Royans zijn we via D518- D531-D103- D518-D539 naar Chatillion-en-Diois gereden. En deze route was nog veel spectaculairder en spannend. Met de camper goed te doen. Enkele nauwe doorgangen, maar die waren kort en overzichtelijk.

Al op de D531 Route La Balme de Rencurel is het erg mooi om te rijden, goede wegen en mooie uitzichten vanuit je camper.

Met camper de mooste routes van De Vercors

De doorgang op de D103 bij de Gorges de la Bourne was spectaculair en heel nauw, overhangende rotsen en 1 rijbaan. Wel voldoende hoog voor een camper van ons formaat, maar het was wel even billen knijpen. Dit was met recht de mooiste camperroute door De Vercors. De krijtrotsen, het adembenemende uitzichten. de haarspeldbochten en de apenweiden. Het was schitterend.

De route Col de Rousset (1367 m) op de D518 net voor Chamaloc was ook heel bijzonder. De Col de Rousset is een bergpas tussen de hoge toppen van de noordelijke Alpen en de Zuidelijke Alpen. De pas daalt vanop het hoogste punt op 1254 m af naar het stadje Die. De vele haarspeldbochten waren goed te rijden met de camper. Je hebt vanuit een parkeerplaats in een haarspeldbocht een heel mooi overzicht van de route. Geweldig om daar te rijden met de camper.

Op deze route waren zoveel bijzondere punten, die ik hier niet allemaal ga noemen. Zeker zelf een keer rijden met de camper om te ervaren hoe mooi De Vercors is. Volgens ons één van de mooiste stukjes Frankrijk om met de camper te rijden.

Downloaden van de camperroute door De Vercors als leidraad

downloaden rondreis

De route staat ook beschreven in de complete rondreis Ardech – Drome. Een route die we downloaden als we in het gebied zitten (voor maar € 10,–). We rijden deze route niet helemaal, maar halen daaruit veel informatie over bijzondere bezienswaardigheden en routes onderweg. Zo kwamen we ook op deze hele bijzondere route van Pont-en-Royans tot Chatillion-en-Diois.
Download hier de PDF Ardeche & Drome

Camping bij Chatillion-en-Diois

We hebben een camping gevonden in het dorpje Chatillion-en-Diois. Een mooie camping, met mooie plaatsen, vriendelijk ontvangst maar verouderd sanitair. Vanaf de camping loop je via een aantal trappen zo het dorpje in.

Het lijkt of in het dorp de tijd eeuwen stil heeft gestaan. Het heeft een typisch middeleeuws uiterlijk, je waant je echt in de middeleeuwen in de smalle straatjes en smalle doorgangetjes. Zeker de moeite waard om het te bezoeken. In april was het wel erg stil, in het hoogseizoen waarschijnlijk heel druk.

Morgen gaan we naar de Ardèche
Het vervolg van de route kun je lezen op “camperroute door Frankrijk, de Ardèche“.