Onze camperroute door Zuid-Engeland, Dorset, Devon en Cornwall

Dit jaar, in de zomer van 2023, hebben we een camperroute door Zuid-Engeland gemaakt. We hadden geen idee of Zuid-Engeland een camper land is. Daarnaast is het weer in Groot-Brittannië altijd een gok. We waren dus op alles voorbereid, maar het gaat toch altijd weer anders dan je denkt.

We hebben de keuze gemaakt om met de camper via de Eurotunnel naar Zuid Engeland te rijden. De nodige voorbereidingen waren hiervoor natuurlijk noodzakelijk. Hoe we dit gedaan hebben lees je op “plannen van een reis met camper naar Zuid-Engeland”

Zoals altijd downloaden wij een gids van een rondreis waar heel veel tips en bezienswaardigheden in staan, zodat we zelf kunnen kiezen hoe we onze reis indelen.

We hebben dan een houvast, maar we kunnen elke dag besluiten om af te wijken en een andere route te rijden. En dat doen we dan ook regelmatig.

De gids is hier als PDF format te downloaden

1e dag; camperroute naar Zuid-Engeland begint in Calais

De eerste dag zijn we in 1 keer naar Calais gereden om te overnachten op camping Le Grand Gravelot. Gelegen aan zee en 10 minuten rijden van de Eurotunnel. Het waren mooie ruime plekken met goed sanitair, prima camping. Vanaf de camping liepen we de boulevard van Calais op, een breed strand en er was veel te doen. Helaas hebben we daar geen goede restaurants gevonden, dus een patatje op een bankje aan zee was een goed alternatief.

2e dag; met de camper door de Eurotunnel

Er wordt geadviseerd om 1 uur van te voren aanwezig te zijn voor het boarden. Deze tijd hadden we ook echt wel nodig. Wat een controles zijn er als je tegenwoordig naar Engeland wilt reizen met de camper.

1. We hebben een huisdier meer, daarvoor moesten we eerst naar de pet-reservation. Hier werd het paspoort, inentingen en chip gecontroleerd van onze kat.
  2. Er volgen 2 grens controles, de French border control en even later de UK border control. Waar de Franse douane onze paspoort heel chagrijnig bekeek was het aan de Engelse kant toch een stuk gezelliger.
  3. Daarna kregen we een drug-controle. De camper werd rondom gecontroleerd en tevens het stuur van de camper werd op sporen van drugs gecontroleerd.
  4. En er was een contrôle Véhicles, er werd persoonlijk gecontroleerd of we de gasfles wel hadden afgekoppeld.

Daarna konden we doorrijden en wachten totdat ze de shuttle in konden rijden. Het zijn net grote goederentreinen waarin achter elkaar de campers en bussen werden ingereden.. We konden binnen 40 minuten met de camper de Eurotunnel weer uitrijden om vervolgens Zuid-Engeland in te rijden.

3e dag camperroute richting Devon

De 3e dag wilden we een lange afstand rijden richting Devon over de snelweg A31 richting Winchester. Delen van de motorway zijn gelegd met betonplaten waardoor de wegen niet glad zijn. Je hebt het idee dat je om de paar meter over een hobbel rijdt. Niet echt rustig rijden dus. Ook ondervonden we behoorlijke vertraging op de A31 onder London door drukte en heftige regen. Hierdoor zijn we vele uren onderweg geweest.

In alle reisgidsen worden de Stonehenge aanbevolen als een belangrijke bezienswaardigheid, maar we hebben deze toch overgeslagen aangezien we in Zweden ook al vele van deze stonehenge hebben gezien. Het schijnt echt toeristisch te zijn met lange wachtrijen.

We zijn uiteindelijk in Southhampton neergestreken op camping Sunnydale Farm. Reserveren was hier absoluut niet nodig, er waren meer dan voldoende grote plekken.

4e dag Bezoek aan Southampton

De volgende dag een bezoek aan Southampton gebracht, openbaar vervoer redelijk dicht bij de camping.
Het is een oude en vervallen stad. Niet echt een aanrader. Maar met 2 voetbalfans hebben we het voetbalstadion bezocht en uiteindelijk in een heel gezellige kroeg beland (Dancing Man Brewery).

5e dag met camper naar Swanage in Dorset

Volgens de gedownloade gids was Salisbury en Shaftesbury echte aanraders. Aangekomen bij de stad Salisbury konden we echter geen parkeerplaats vinden voor onze camper van 6.5 m. Na een aantal rondes gereden te hebben zijn we doorgereden naar het historische dorpje Shaftesbury, waar we wel konden parkeren. Het is een van de oudste en hoogst gelegen steden (219 m) van Groot-Brittannië. Shaftesbury werd in 888 gesticht door Alfred de Grote. Alles in Shafesbury stond in het teken van King Alfred. Zeker een bezoek waard.

We zijn doorgereden naar de haven van Poole, vanuit daar hebben we de ferry genomen om naar Swanage te rijden. De campings waren daar erg duur. De camping waar wij voor 2 nachten hebben geboekt was 70 euro per nacht (incl electra). De camping lag echter wel op loopafstand van de Old Harry rocks.

6e dag Old Harry Rocks bezocht

Vanaf de camping konden we door de weilanden via een wandelpad van ca 4 km wandelen naar de Old Harry Rocks. Dit zijn heel indrukwekkende krijtformaties, gelegen op Handfast Point, op het eiland in Dorset. Ze markeren het meest oostelijke punt van de Jurassic Coast, een UNESCO-werelderfgoed.

Met de camper door Dorset, Zuid-Engeland

De wandelroute leidde ons verder langs de kust naar het dorpje Studland. Het was een prachtige dag, erg genoten van de natuur, de krijtformaties en de vogels. Na een stevige wandeling van 13 km is het heerlijk thuiskomen in de camper. Vanaf de camper hadden we uitzicht op het wandelpad naar de krijtrotsen, erg leuk om onder genot van een drankje de dag en de route te evalueren.

7e dag met camper naar Exeter in Devon

Het was vandaag een hele regenachtige dag , dus hebben we ervoor gekozen om veel te rijden. Via Weymouth, Isle of Portland naar Exeter. We zijn dus van graafschap Dorset naar graafset Devon gereden.

Tussen Swanage en Wymouth ligt, volgens de gedownloade reisgids een mooi kasteel van Lulworth, het kasteel is bewoond door familie Weld en te bezichtigen en je kunt genieten van spectaculaire uitzichten stond er beschreven. Maar helaas het kasteel was gesloten voor publiek omdat er een groot decor werd opgebouwd voor een concert die over 2 dagen werd gehouden. Dus helaas voor niets gereden, maar het was wel op de route.

We zijn doorgereden naar Lulworth Cove en Durdle door, dit was dicht in de buurt. Ondanks de regen zijn we wel de berg beklommen om Durdle Door te bekijken en ook Lulworth Cove. Bij mooi weer waarschijnlijk een heel gezellig toeristisch gebied, met kleine hotelletjes, winkeltjes en kraampjes. Maar ook de wind en regen hoort bij Engeland en daar kun je je tenslotte tegen kleden. Maar om dit vervolgens weer droog te krijgen in de camper is wel een kunst.

We hebben een rondje gereden op Isle of Portland maar daar was weinig te zien. Daarnaast was het heel moeilijk om de camper te parkeren. Dit zouden we niet weer bezoeken als we het over mochten doen. Daarna rechtstreeks doorgereden naar Exeter.

We hebben twee overnachtingen kunnen boeken op Kennford International Holiday Park.

8e dag in de stad Exeter

De bus naar Exeter stopt voor de camping, dus dat was prettig. Exeter is een oude stad aan de Rivier Exe. Het heeft een historisch centrum en omsingeld met stadsmuren. Er is genoeg te zien in Exeter, een kathedraal een kasteel en middeleeuwse straatjes. Zeker de moeite waard.

Morgen vervolgen we onze camperroute naar Zuid-Engeland.

9e dag zo snel mogelijk richting Cornwall met de camper

Via de A38 naar Plymouth gereden, onderweg hebben we Buckfast Abbey bezocht. Het is een klooster die nog actief gebruikt wordt en is nog steeds bekend van de drank die er gemaakt wordt. De abdij is gratis te bezoeken. Wij hadden geluk want er was een leuke braderie rondom en in de abdij. Bij het kasteel was een grote parkeerplaats waar je de camper heel goed kunt parkeren. (kosten 5 euro voor het parkeren).

We wilden naar Fowey en St. Catherine’s Castle, maar daar hebben we vanaf gezien toen we de smalle wegen zagen. We hebben het Eden Project aan ons voorbij laten gaan. Je moet hiervoor wel een dag reserveren en de toegang is enorm duur vonden wij. De lost Gardens of Heligan was helaas gesloten in verband met de storm. Voor ons ook eigenlijk prima want we wilden zo snel mogelijk naar Cornwall, waar het droog was. We zijn gestopt nabij Lanlivery op Eden Valley Holiday Park. En voor het eerst buiten de BBQ aangestoken en met een lekker wijntje buiten gezeten.

10e dag naar St Mawes in Cornwall

We wilden St Mawes bezoeken en dit was een klein stukje rijden, heerlijk na een paar dagen lange afstanden te hebben gereden. We hadden een mooie camping gezien Trethem Mill Touring Park, ook voor campers. Een mooie ruime, schone camping en de prijs viel mee.

Maar wat waren de wegen ernaar toe smal. Links en rechts van de camper slechts een klein stukje verwijderd van de hoge wallen, maar het kon net.

We hebben daar een flinke wandeling gemaakt vanaf de camping naar St Mawes naar Porth Creek en weer terug naar de camping. De tocht liep door de weilanden en langs het water. Onderweg een wonderlijk kerkje bezocht st. Just in Roseland church, direct aan een baai.

11e dag relaxen in St Mawes

St Mawes is een pitoresk klein dorpje aan de haven. Leuke straatjes en terrasjes direct aan de zee. Het was heerlijk weer en we hebben heerlijk genoten op het terras. Tot onze verbazing kwam er een optocht door het dorp, echt 2 man en een paardekop maar met een muziekkorps. Het bracht wel leven in de brouwerij.

12e dag naar Penzane

We zijn van St Just in Roseland naar Penzane gereden, helaas weer de gehele dag regen. We hebben een camping gevonden gelegen nabij de stad, genaamd de Ponsandane camping. De camping was niet echt een luxe camping, maar we hadden een plekje met Electra en er waren een paar toiletten en douchen aanwezig. Ook het bereik van internet is echt slecht, de beloofde wifi werkte niet en ook het bereik van 4G was zeer belabberd. Dan is het wel gemakkelijk als je al een route hebt gedownload zodat je niet geheel afhankelijk bent van internet. Wel was er een grote supermarkt direct naast de camping.

We konden lopend naar de stad, maar Penzane is echt geen mooie stad. Niet de moeite waard, we hebben ’s avonds wel een bioscoop bezocht in de stad. Door het overwegend warme klimaat zien we hier overal Hortensia’s groeien, grote volle struiken volledig in de bloei. Maar ook andere planten zien er mooi uit. Alleen jammer dat we van dat warme klimaat nog niet veel merken.

13e dag bezoek aan St Michael’s Mount

Als je met de camper naar St Micheal’s Mount gaat moet je wel enorm veel geluk hebben om een parkeerplek te vinden. Wij zijn daarom vanaf de camping lopend langs de kust gegaan naar St. Michael’s Mount, dit was ca 45 minuten lopen.

St Michael’s Mount is een kleinere tegenhanger van de Franse Mont Saint Michel, waar we jaren geleden zijn geweest. Het is een kasteel vlak voor de kust. Met de boot (£ 2,70 p.p) naar het kasteel en wandelend met eb weer terug naar het vaste land. Leuk om te bezoeken. De toegang van St Michael’s Mount was £ 15,– p.p.

14e dag met de camper naar Land’s End

Op een camperroute door Zuid-Engeland mag Land’s End natuurlijk niet ontbreken. Het was slechts 50 min. rijden. We kwamen langs een kerk in klein dorpje. Camper langs de kant van de weg geparkeerd en de kerk bezocht. Maar de rest van de wegen langs de kust zijn wel erg smal. Als je alleen een bezoek brengt aan Lands End kun je overigens de camper goed parkeren, veel gelegenheid voor grote voertuigen.

Bij Lands End een mooie camping gevonden ( £ 67), met uitzicht op zee. Helaas geen electra maar daar kunnen we zelf in voorzien. We hebben daar 2 dagen off grid gestaan, het was daar fantastisch!

Met de camper op Land's End, camperroute door Zuid-Engeland

Een tip voor bezoek aan Cornwall, ga niet met camper door Zuid-Engeland

Ga niet met de camper door Cornwall in Zuid-Engeland rijden maar neem het openbaar vervoer! Er is een perfecte tour langs alle bezienswaardigheden in Cornwall. De Lands End Coaster, met een open dubbeldekker door smalle straten, singel track roads. Over de B3306 met de bus, wij durven dit echt niet met een camper. Het is spectaculair en je kunt overal uit- of instappen, bij Land’s End, St. Ives, Dartmoor, Exmoor, maar ook bijvoorbeeld bij St Michael’s Mount. Wij hadden helaas net iets te laat door dat we met deze bus overal konden komen.

En met een geweldige prijs van £ 7 voor een dagkaart voor volwassenen en £ 15 voor een dagkaart voor het hele gezin. Daarvoor kun je de camper nog niet parkeren in Zuid-Engeland. We zijn met de bus naar St. Ives geweest, een druk toeristisch dorpje met authentieke winkelstraatjes.

15e dag wandelen langs de kust bij Land’s End

Heerlijk wandelen over de beroemde West Coast pad, een wandeling langs de schitterende kust met uitzicht op de steile rotsen, de bloeiende heide en bloemen. Nog een duik in de zee gemaakt bij Sennens Cove, wel koud maar het was een heerlijke zonnige dag. Ook Felix, onze kat, was mee. Wel bijzonder dat Felix het ook mooi vind om met ons op pad te gaan.

Wandelen West Coast Pad, camperroute door Zuid-Engeland

‘S avonds was er een groots vuurwerkshow aangekondigd op Lend’s End. Helaas het was mistig en konden we er minder van zien. Maar het was zeker mooi opgezet.

16e dag met de camper naar Devon Zuid-Engeland

’s Morgens even aandacht voor mijn verjaardag om vervolgens verder te rijden naar Devon, via a30 en a39, de Atlantic highways. Soms over hele smalle singel track roads, doodeng. Hierdoor kon ik niet echt genieten van de omgeving. Mijn man vond het schitterend.

Aangekomen in Lynton, op Lynmouth Holiday Retreat hebben we onze boeken en laptop gepakt, en verder helemaal niets.

17e dag wandelen in The Valley of Rocks.

Het was wisselvallig weer, maar we hebben een redelijk zware wandeltocht gemaakt naar The Valley of the Rocks. Steile hellingen en diepe dalen, langs grote rotsformaties. Een zeer mooie en bijzondere omgeving. Ook hier hebben we weer een stuk van de South West Coast Path gelopen. Een schitterende route ondanks het wisselvallige weer.

18e dag naar Bath

Vandaag ging de camperroute door Zuid-Engeland verder over de A39 richting Bath. Onderweg eruit om een wandeling te maken in Cheddar bij de grotten. De toch was weer uitdagend met een helling van 25%! Ook in deze regio kun je de route rijden met een dubbeldekker, de Exmoor Coaster, mooie route maar hebben wij helaas geen gebruik van gemaakt, achteraf jammer.

Vanuit de camper hebben we schitterende uitzichten en rijden we Somerset in. Eindelijk geen hoge heggen langs de route, mooie heidevelden die in de bloei waren. Maar helaas de heggen komen toch weer terug, zo jammer van het uitzicht.
Voor de overnachting hebben we nu een parkeerplaats bij een pub (The Globe Inn Newton St.Loe). Dat was zeer gezellig, met andere camperaars de avond doorgebracht met een wijntje.

19e en 20e dag met camper naar Londen

We hebben een camping onder Londen geboekt en konden met het openbaar vervoer naar Londen.

In Londen hebben we in 2 dagen de gebruikelijke toeristische bezienswaardigheden bezocht. Met name onze zoon vond dit schitterend, hij was nog nooit in Londen geweest. Natuurlijk moesten we naar het Arsenal stadion om deze voetbaltempel te bezoeken.

Lekker mensen kijken op een terrasje in SOHO, nieuwe mensen leren kennen en s’-avonds uit eten in China Town. Het waren echt wel topdagen.

21e dag met de camper zo snel mogelijk naar huis

Na Londen zouden we nog 3 dagen in Engeland zijn. Maar door het slechte weer en vooruitzichten hebben we besloten om zo snel mogelijk naar huis te gaan. We konden de trein door de eurotunnel, tegen betaling, omboeken zodat we een paar dagen eerder naar huis konden.

In Calais aangekomen zijn we rechtstreeks naar huis gereden. De camperroute door Zuid-Engeland was een mooie route, maar eenmaal op het vaste land willen we zo snel mogelijk naar huis.

Tips voor een camperroute door Zuid-Engeland

Houd er rekening mee dat campings echt duur zijn in Engeland. Je kunt echter ook gebruik maken van parkeerplaatsen bij pubs die daarvoor speciaal zijn ingericht. Britstops: je overnacht één nacht gratis in een wijngaard of bij een fruitboer, brouwerij, boerderijwinkel en/of een pub. Kijk voor meer informatie en lidmaatschap op de officiële site.

Ga niet met je camper door Cornwall crossen, maar maak gebruik van het openbaar vervoer. De Land’s End Coaster en de Exmoor Coaster. Dit is veel ontspannender, je ziet meer, het is goedkoper en je hebt geen kans op schade aan je camper.

Bovenstaand is slechts een voorbeeld als je met de camper Zuid-Engeland wilt verkennen, beter is het om je eigen camperroute te maken door Zuid-Engeland.

ideeen voor een camperroute door -Zuid-Engeland

Download de gids met veel tips en bezienswaardigheden en maak zelf je eigen route. De gids is hier als PDF format te downloaden.

Met de camper door Zuid-Engeland, Cornwall maar ook Devon is schitterend. Het landschap is echt adembenemend, helaas telt dit niet altijd voor het weer.