gebruikte camper duitsland kopen

Kopen van een gebruikte camper van een particulier in het buitenland kan wel, maar wees wel voorzichtig.

Wij hebben inmiddels 3 keer een camper gekocht van een particulier in het buitenland en we hebben er nooit spijt van gehad. De eerste twee campers hebben we gekocht in België en onze (voorlopig) laatste in Duitsland. Hieronder beschrijven we onze ervaring en de genomen stappen van het kopen van een camper in het buitenland (Duitsland en België).

Is het verstandig om een gebruikte camper van een particulier te kopen?

Het is echt een stuk goedkoper om een 2e hands camper te kopen van een particulier dan bij een dealer. Bij een dealer wordt uiteraard de nodige opslag berekend voor garantie, kosten en winst. Deze opslag kan flink oplopen. We hebben campers gezien in het buitenland die een paar dagen laten bij de dealer in Nederland te koop stonden voor 5.000 tot 10.000 euro duurder.

Bij het kopen van een camper van een particulier heb je meer risico dan bij een gerenommeerde dealer. Daarom is het aan te raden eerste een gedegen onderzoek te doen naar zowel de verkoper als de camper, zoals in het hoofdstuk “Onderzoek voordat je een camper koopt in het buitenland”.

Zijn de campers echt goedkoper in het buitenland?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom campers in het buitenland goedkoper kunnen zijn in vergelijking met Nederland. Hier zijn enkele mogelijke factoren die van invloed kunnen zijn:

  1. Aanbod en vraag: De prijzen van campers kunnen variëren afhankelijk van de regionale marktvraag en het aanbod. In sommige landen of regio’s kan de vraag naar campers lager zijn dan het aanbod.
  2. Belastingen en heffingen: De belastingen en heffingen die van toepassing zijn op campers kunnen per land verschillen. In sommige landen kunnen lagere belastingtarieven of vrijstellingen van toepassing zijn op campers, waardoor de uiteindelijke prijs lager kan zijn.
  3. Concurrentie: Het camperaanbod is in Duitsland veel groter. Hoe groter het aanbod, hoe meer concurrentie en hoe meer concurrentie, wat kan leiden tot lagere prijzen.

Bovenstaande punten kunnen natuurlijk per land verschillend zijn en het is belangrijk dat je uitzoekt welke kosten en procedures in het land gelden. Op deze site gaan we met name in op de procedure om een camper te importeren of te kopen vanuit Duitsland of België.

De prijzen voor nieuwe en jonge campers in Duitsland en België liggen vaak toch een stuk lager dan in Nederland. Vooral 2e hands campers met lage kilometerstanden zijn in Duitsland aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.  Let op: In het buitenland wordt er geen BPM berekend en hierdoor lijken de aangeboden prijzen heel erg laag. Houd hier wel rekening mee als je een camper in het buitenland wilt kopen.

Voor het prijsverschil moet je zelf dus wel iets doen aan onderzoek en een aantal procedures volgen. Ook zit er altijd een risico aan, maar deze kun je zo klein mogelijk houden als je alle stappen en voorzorgsmaatregelen doorloopt. Onderstaand hebben we beschreven hoe wij het hebben gedaan.

BPM berekenen voor campers uit buitenland

BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen): In Nederland is er een belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) van toepassing bij de registratie van een camper. Dit is een eenmalige belasting op basis van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van het voertuig. Bij het importeren van een camper uit Duitsland en België moet je rekening houden met deze belasting en de vereiste procedures volgen.

BPM berekenen wordt alleen berekend over de netto catalogusprijs van het motorvoertuig, het autogedeelte. Daarbij hoef je dus niet camper-accessoires op te tellen, maar weer wel de airco in de cabine en andere extra opties die bij het motorvoertuig horen. De Belastingdienst hanteert een BPM-tabel waarin de tarieven zijn opgenomen voor verschillende CO2-uitstootniveaus en de leeftijd van het voertuig. Met behulp van deze tabel kun je het tarief bepalen dat van toepassing is op de camper.

Weet welke camper je specifiek wilt kopen in het buitenland

Onderzoek van te voren goed welke camper exact aan je wensen voldoet. Je weet wat je wensen zijn zoals merk, indeling, bouwjaar, prijzen etc. Voordat je overgaat op aankoop van een camper is het altijd aan te bevelen om eerst een camper te huren voor een vakantie, pas dan ervaar je wat je daadwerkelijk in een camper zoekt. Met name de indeling moet je echt ervaren.

Onderzoek voordat je een camper koopt in het buitenland

Heb je een camper gevonden die voldoet aan je wensen dan ga zoveel mogelijk onderzoeken of het betrouwbaar is.

Onderzoek naar de verkoper van de camper

Voordat we contact opnemen met de verkoper proberen we zoveel mogelijk te weten te komen van de verkoper. Via internet kun je verbazend veel te weten komen over personen, facebook, LinkedIn, google. Via google earth konden we de laatste keer zien dat betreffende camper bij het huis stond, dat geeft wel veel vertrouwen. Het geeft een beeld over de verkoper. Als het niet goed voelt, of er is helemaal niets te vinden, dan nemen we geen contact op.

Daarnaast zijn we een aantal zaken in onze zoektocht meerdere keren tegengekomen waarbij alle alarmbellen moeten afgaan bij de koper:

  • De camper staat in een ver land en moet nog opgehaald worden. De deal kan goedkoop gesloten worden als de koper deze zelf ophaalt. Niet doen! Je koopt iets wat je niet kunt controleren, want natuurlijk van te voren betalen of aanbetaling doen.
  • De prijs is te mooi om waar te zijn. Ons motto: Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn. We doen het dan niet!
  • De verkoper heeft geen specifieke foto’s van de camper op internet geplaatst, alleen een foto die waarschijnlijk van een andere site is geplukt.
  • De naam van de verkoper is helemaal niet te vinden op internet, geen teken van leven.

Voelt het wel goed neem dan contact op met verkopers om meer informatie te krijgen over de camper, zoals de staat, onderhoudsgeschiedenis, kilometerstand, prijs, kenteken en eventuele andere relevante details.

Vraag ook specifiek naar voertuigidentificatienummer (VIN) oftewel chassisnummer. Op dit nummer staan alle belangrijke gegevens over de camper geregistreerd en dat betekent dat je alle gegevens op kunt vragen door het chassisnummer te checken.

  • De verkoper heeft niet alle papieren of wil het chassisnummer niet doorgeven, dan is er iets niet pluis.

Controleren van een camper die je wilt kopen in België of Duitsland

Met het chassisnummer kun je controleren of de camper niet gestolen is of schade heeft gehad.

Helaas is het wel moeilijker om de campergeschiedenis, de schadegeschiedenis en de betrouwbaarheid van de koper te controleren als je een camper uit Duitsland of België gaat kopen ipv Nederland. Maar het kan wel! Met een chassisnummercontrole kun je toegang krijgen tot de schadehistorie en diefstalgegevens.

Wil je een chassisnummer controleren van bijvoorbeeld een voertuig uit Duitsland, dan kan dat via een online chassischeck. Er zijn verschillende websites waarop je deze checks kunt uitvoeren, maar een van de meest bekende websites is www.Carfax.eu. Het is een extra check die ik altijd aanraadt maar het is geen garantie.

Onderhandelen over de prijs van de camper

Als alle seinen op groen staan gaan we onderhandelen over de prijs, dus nog voor we een bezichtiging hebben gedaan. Daarbij beschrijven we uitdrukkelijk dat het bod onder voorwaarde is dat de camper er voor ons perfect uit moet zien en aan onze verwachting voldoet.

Dit voorkomt dat de verkoper vasthoudt aan de verkoopprijs omdat hij/zij verwacht dat we het hele stuk niet terugreizen zonder resultaat. Ook voor ons is het fijner te onderhandelen als we op afstand staan en nog niet verliefd zijn op de camper die voor ons staat.

Nadat we het eens zijn over de prijs maken we een afspraak voor bezichtiging en een proefrit.

Waar je op moet letten bij de bezichtiging van een camper

  • Voer een grondige inspectie uit van de camper om mogelijke gebreken te identificeren. Controleer de carrosserie, motor, interieur, apparatuur en alle andere relevante onderdelen. Vaak kun je aan het interieur al wel zien hoe er met de camper is omgegaan. Doe alle horraampjes eens naar beneden of alles werkt en niets kapot is.
  • Wij hebben niet veel heel verstand van de motor. Maar bij een jonge camper met een km stand tot 50.000 km kan er, met een Fiat motor, niet zo heel veel gebeuren. We luisteren naar de motor of we niets horen tikken of naar een ander raar geluid. We maken een foto en sturen deze op naar onze neef, een automonteur. Ook maken we een proefrit.
  • Je kunt voor een vochtmeter kopen om de wanden heel simpel op vocht te controleren. Dit is één van de vele verborgen gebreken die later pas aan het licht komen.
  • Vraag de verkoper om alle documenten, zoals het onderhoudsboekje, keuringsbewijs, registratiebewijs en eventuele andere papieren die de eigendomsgeschiedenis van de camper bevestigen. Dit kan per land verschillend zijn, zie hieronder.
  • Mocht je twijfelen kun je met de verkoper overleggen of er een extra keuring kan komen van een geregistreerd keuringsbureau of caravandealer. Wij hebben dit één keer overlegd en overeengekomen dat wij 50% van de kosten voor onze rekening namen.

De camper in het buitenland kopen en betalen

Ga je daadwerkelijk over tot koop dan is het belangrijk dat dit wordt vastlegt om discussies te voorkomen. We hebben diverse contracten met elkaar vergeleken, daarbij komt het koopcontract van camperverzekerd het beste uit de bus. Deze kun je download via Koopcontract camper (PDF formaat).

Het betalen is altijd wel spannend vind ik. De eerste camper hebben we nog contant betaald bij overname, dat was wel spannend om met zoveel geld op stap te gaan. Mijn broer meegenomen voor de extra veiligheid. Dit wilden we bij de volgende aan te kopen campers in België en Duitsland voorkomen. Bij de andere campers hebben we een kleine aanbetaling gedaan via de rekening, zodat ze hem echt zouden vasthouden. Ook dit hebben we vastgelegd in het koopcontract. Op het moment dat we de camper daadwerkelijk meenamen hebben we het restant via de rekening overgeboekt. Tegenwoordig gaat dat zo snel :).

Zorg ervoor dat alle relevante documenten worden overgedragen, inclusief de originele registratiepapieren.

Camper direct verzekeren

De camper moet je direct verzekerd hebben op moment dat je ermee op de weg gaat. Maar je wilt de camper waarschijnlijk ook verzekeren voor andere, van buiten komend, onheil.

Een camper verzekeren zonder dat je de juiste Nederlandse kenteken hebt was bij onze verzekeringsmaatschappij Interpolis toch wel een probleem. Ze accepteerde absoluut geen campers die nog niet in Nederland geregistreerd waren.

Bij NKC Verzekeringen kan de camper zonder kenteken All-risk vezekerd worden zonder WA dekking, dus alleen de casco dekking is dan van toepassing op moment dat je eigenaar van de camper wordt. Na het doorgeven van het Nederlands kenteken wordt ook het WA deel toegevoegd. Hieronder wordt uitgelegd hoe je een WA verzekering kunt afsluiten op moment dat je wegrijdt.

Hoe krijg je de camper vanuit buitenland naar Nederland?

Het minst risicovol is om de camper door een transportbedrijf vanuit België of Duitsland naar huis te laten transporteren. Op transport zetten van een camper kan behoorlijk duur zijn. Bij navraag leert dat de prijzen rond de 2000 euro liggen afhankelijk van de afstand.

Maar het goedkoopste is om zelf de camper naar huis te rijden. Je wilt tenslotte de prijs zo laag mogelijk houden als je een camper gaat kopen in het buitenland. Maar hoe verkrijg je de benodigde kenteken om vanuit het buitenland naar huis te rijden? Je koopt een camper uit het buitenland namelijk altijd zonder kenteken. Na de registratie en RDW keuring ontvang je een Nederlands kentekenbord, en mag je de weg op. Dit kun je echter pas regelen, op afspraak, bij een RDW station, in Nederland.

Zelf naar Nederland rijden met de  gekochte camper uit het buitenland

Je kunt de camper ook zelf ophalen, dat is een stuk goedkoper. Daarvoor moet je wel tijdelijke kentekenplaten aanvragen, want je mag niet met de oude kentekenplaten naar Nederland rijden. De Nederlandse kentekenplaten kun je pas aanvragen als de camper door de RDW is gekeurd.

Wat is de juiste kenteken als ik de camper zelf naar Nederland wil rijden.

Er zijn 2 soorten kentekens die aangevraagd kunnen worden

Het Duitse kurzzeitkennzeichen.

Dit is een Duits 5-daagse kenteken die je bij de Strassenverkehrsamt in Duitsland kunt kopen. Het is een kenteken met WA verzekering. Je kunt via dit kurzzeitkennzeichen de kentekenplaten laten maken en op de camper monteren.

Maar…….. Je mag niet met deze kurzzetkennzeichen rijden in Nederland. Deze voorlichting geven ze je vaak niet in Duitsland. Ook in Nederland is er veel discussie over. Op verschillende Nederlandse sites is dit kenteken nog te bestellen al tijdelijk kenteken voor importcampers. Maar het mag echt niet! Dit kurzzeitkennzeichen voor campers worden alleen in Duitsland erkent.

De kans dat je daadwerkelijk van de weg wordt gehaald is misschien wel minimaal, maar als je staande wordt gehouden kan een boete al oplopen tot 50% van de rest BPM. Bij onze eerste import camper wisten we dit niet en zijn we op deze kentekenplaten naar Nederland gereden. Maar dit risico willen we niet nogmaals lopen, want ook met de bijbehorende WA verzekering loop je een risico.

Het Duitse zolkenteken of Zollkennzeichen

Een Zolllkennzeichen is voor het rijden van campers naar Nederland wel geoorloofd. Het is een Duits kenteken met daarop een rood vlak en is minimaal 1 maand geldig. De kentekens worden standaard geleverd met een WA-verzekering die een dekking heeft binnen heel Europa.

Je hebt de volgende gegevens nodig om het kenteken aan te vragen
– Orgineel kentekenbewijs
– Origineel TUV rapport (geldige HauptUntersuchung)
– kopie legitimatie bestuurder

De kosten voor dit geldige kenteken voor de camper uit Duitsland ligt tussen de 300 en 400 euro, afhankelijk waar je het besteld.

Je kunt de juiste kenteken voor de te importeren camper aanvragen bij bijvoorbeeld
https://www.rdw-export.nl/zollkenteken
https://www.car-go.nl/import/zollkenteken/

Wil je met dit Zollkennzeichen gaan rijden in Nederland dan moet je bij de belastingdienst een tijdelijke vrijstelling van BPM aanvragen. Het formulier is te vinden op belastingdienst.nl

Dus wil je een camper kopen in het buitenland vraag dan altijd een Zollkennzeichen aan.

Camper op Nederlands kenteken zetten

Om je camper op een Nederlands kenteken te zetten moet je een afspraak maken met het RDW om de camper te keuren Je kunt inloggen via je DigiD -code. De RDW identificeert het voertuig en beoordelen de documenten. Als alles goed is nemen ze de gegevens over in het Nederlandse kentekenregister.

Daarna moet je aangifte doen van de BPM. Hoe en waar u dit doet, leest u op de website van de Belastingdienst. Wij hebben deze BPM door een bevriende garage-eigenaar uit laten rekenen. Als de belastingdienst akkoord is en je hebt de BPM betaald dan ontvang je binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs.

Laat kentekenplaten maken bij een erkend bedrijf en je kunt genieten van de camper!
Let er goed op dat je bij het doorgeven van de motorijtuigenbelasting rekening wordt gehouden met een camper ipv personenauto. Het wordt vaak niet ingevuld en dan betaal je veel meer motorrijtuigenbelasting dan de bedoeling is.

Bovenstaande procedure hebben we geheel doorlopen toen wij een camper in het buitenland gingen kopen. Het was het nodige uitzoekwerk en onzekerheid of alles goed ging. Maar uiteindelijk hebben we een schitterende camper voor minder geld.

camper kopen uit het buitenland, Duitsland

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *